HACO Trading BE

Bourdeaud'hui mikt met nieuw ramencenter op omzetverhoging.

Elk schrijnwerkbedrijf staat in zijn bestaan verschillende keren voor een belangrijke investering. Niet zelden bezorgt zo'n investering zaakvoerders wel wat hoofdbrekens. Dat was bij Jo Bourdeaud'hui bvba niet anders toen ze een nieuw ramencenter van Biesse aanschaften. Zeker toen die aankoop uitgesteld moest worden naar aanleiding van een bedrijfsbrand. De nieuwe machine werd geïnstalleerd in november 2018. Momenteel lopen de programmatie en afregeling volop. Schrijnwerk bevroeg beide zaakvoerders over het beslissingsproces, de opleiding en het beoogde effect. 

Historiek

"Onze firma is intussen in handen van de vijfde generatie", steekt Jo Bourdeaud'hui van wal. "ik nam de zaak over in 2000. Pas dan zijn we voluit voor groei gegaan. Vroeger, tot en met mijn vader, was het nagenoeg een eenmanszaak, aangevuld met één werknemer. Toen hij wist dat ik de zaak ging overnemen, heeft hij zelf nog enkele personen aangeworven, zodat ik met ongeveer 4 man kon starten. Amper een jaar naden ik op 25-jarige leeftijd de firma overnam, waren we al met een tiental. In 2003 begon uiteindelijk ook mijn vrouw Steffie voltijds bij ons te werken. Door de evolutie van de bvba zijn ook de klanten geëvolueerd. De klanten van mijn ouders waren vooral particulieren omdat mijn vader vooral schrijn- en timmerwerken deed. 

Belang van investeren

"Toen ik in de zaak kwam, investeerden we sterk in ons machinepark. We hadden immers gemerkt dat we achterop begonnen te hinken op het vlak van interieurmeubelen. We waren daarom niet langer concurrentieel in dat marktsegment. Onze klantengroep bestaat momenteel vooral uit aannemers. In 2001 nam ik overigens nog een andere firma over die gespecialiseerd was in renovatie. Zij zaten vooral sterk in de markt van monumentenzorg. In die markt vind je veel ramen die nog op een authentieke manier geproduceerd moeten worden. De grote producenten kunnen dat niet. Wij wel. Bovendien merken we de laatste jaren dat dergelijke monumentenramen nog wel steeds hun originele vorm moeten blijven behouden, maar dat er bijvoorbeeld wel dubbel of zelfs superisolerend glas in moet. Tot 5 jaar terug was dat ondenkbaar. Toen moest het een perfecte replica zijn."

bd1.png

Motivatie van de investering

Die vaststelling, samen met enkele andere, zorgden ervoor dat Jo Bourdeaud'hui onlangs zwaar investeerde in een ramencenter van Biesse. " Het geheel bestaat eigenlijk uit drie delen: de machine zelf, de frezen en het programma. Alles wat om massieve bewerkingen draait, zou die machine moeten aankunnen, gaande van kleine stukken van 25 centimeter tot grote stukken tot 4,5 meter. 

 

Opbouw van het gamma aan frezen

Wil je een bepaalde moulure maken, dan heb je de juiste frees nodig. Dat is ook voor dit nieuwe ramencenter zo. Je maakt een bepaalde keuze que profilering en vanuit die keuze stuurt de software de machine aan. Momenteel zijn we het gamma aan frezen aan het opbouwen. Vandaag kunnen we al negen verschillende raamtypes maken. Het zal echter nog enkele maanden duren vooraleer alles volledig afgeregeld zal zijn. Willen we morgen een tiende type binnen- of buitenraam maken, dan moeten we eerst bekijken welke frezen we nodig hebben. Het selecteren van de initiële frezen is niet zo eenvoudig. Je baseert je uiteraard op de ramen die je voorheen al maakte. Daarna probeer je ook in te schatten welke ramen je in de toekomst zal maken. De EPB-regelgeving zit daar voor veel tussen. Drielagig glas deed zijn intrede. De isolatiewaarde van de ramen moet heel hoog zijn. Dat heeft allemaal zijn invloed op het schrijnwerk. Zo moet je al snel overschakelen van profielen van 58 mm naar 68 mm of zelfs nog veel breder."

bd2.png

Automatiseren door personeelstekort

"Een andere reden om zo zwaar in ons machinepark te investeren is de vaststelling dat het niet meer eenvoudig is om aan gekwalificeerd personeel te geraken" vult Steffi aan. "Akkoord, het montagewerk kan grotendeels geautomatiseerd worden. De stielkennis zit met andere woorden voor een deel in de programmatie van het machinepark. Dat maakt dat we ook andere profielen nodig hebben. We zoeken minder de echte ambachtelijke schijnwerkers van vroeger, maar wel personeel dat overweg kan met een CNC-machine."

"Toch zal je nooit zonder echte stielkennis kunnen", beweert Jo. "En die zit nog voor een groot stuk in mijn hoofd en handen. Die kennis geef ik constant door aan ons jonge team. Dit nieuwe ramencenter wil ik zelf ook volledig onder de knie hebben. Daarom doorloop ik samen met een van mijn medewerkers het volledige opleidingstraject." 

Autonomie

Jo hield zich samen met een werknemer bezig met de programmatie van het ramencenter. "Bij een dergelijke machine, die zo sterk softwaregestuurd is, heb je eigenlijk 2 soorten medewerkers nodig. Enerzijds iemand die de programmatie kan doen. Die persoon is cruciaal. En anderzijds iemand die de stukken kan manipuleren en weet welke handelingen via de software allemaal uitgevoerd kunnen worden. De bediening van het ramencenter is in principe vrij eenvoudig. De machine meet zelf de stukken op dikte, breedte en lengte. Het is dus in feite onmogelijk om verkeerde stukken erop te leggen. Afhankelijk van welk type raam we aan het produceren zijn, kan de machine tot 2 uur autonoom draaien. Door bepaalde stukken aan de te kopen, zou het ramencenter zelfs tot 8 uur autonoom kunnen draaien. Maar dat wil ik voorlopig niet. Stel dat er eens een boortje stukgaat na 1 uur, dan heb je 7 uur lang foute ramen geproduceerd."

 

bd3.png

Bewust gekozen voor Biesse

De keuze voor Biesse was heel bewust. Jo verklaart: "Toen we 12 jaar terug investeerden in onze interieurmachines, kochten we ook Biesse. De keuze voor het merk in kwestie valt te herleiden tot enerzijders de verdeler HACO Trading  en anderzijds de kwaliteit van de machines. Bij HACO Trading kunnen we steevast rekenen op een goeie service. Bij eventuele problemen worden we op een snelle en efficiënte manier geholpen. Toen we 2 jaar geleden beslisten om een investering te doen, zijn we met HACO Trading naar de Biessefabriek in Italië gereisd. Wat bij mij vooral veel vertrouwen wekte, was de vaststelling dat Biesse zijn productieproces van A tot Z in eigen handen heeft. Hoe minder afhankelijk je bent van onderaannemers, hoe betrouwbaarder je productieproces."

Toonzaalmodel

Het ramencenter werd bij Bourdeaud'hui geplaatst in november 2018. "Met Biesse was afgesproken dat onze machine eerst nog op ProWood 2018 zou worden tentoongesteld.", aldus Jo. "Eigenlijk wilden we de machine aankopen in juli 2017. Kort na dat zomerverlof zagen we ons echter geconfronteerd met een bedrijfsbrand, waarbij de stofafzuiging uitbrandde. Toen besloten we de investering in het ramencenter even uit te stellen en de kosten van de brand af te handelen. In december was alles achter de rug en in maart gingen we naar Fensterbau in Nürnberg. Op die beurs zei de verkoper van Biesse dat ze die ramencenter in oktober wilden lanceren op ProWood. In ruil voor een korting, omdat de machine werd verkocht als toonzaalmodel, gingen we akkoord. Daarna moesten we snel aan de slag, want de financiering en de herinrichting van ons atelier moesten rond zijn tegen oktober. Al bij al ging dat vrij snel omdat we tevoren al heel wat opzoekwerk hadden verricht."

Terugverdientijd van 7 jaar

"In november werd de machine gedurende één week opgebouwd. Daarna volgde een periode van proefdraaien. Begin december draaiden we de eerste dag productie. In januari kwam HACO Trading nog 2 weken naar ons atelier om enkele projecten te testen en te checken hoe we zelf vorderden met het onder de knie krijgen van de machine. Nu neemt het echt veel tijd in beslag om alles goed afgeregeld te krijgen, maar zodra die instellingen klaar zijn, dan kan je pas echt aan de slag. Ik verwacht dat het toch nog enkele maanden zal duren vooraleer alle parameters ingesteld zullen zijn, zodat onze werknemers het ramencenter bij wijze van spreken met de ogen toe kunnen bedienen. Of de machine ooit volcontinu zal draaien, valt nog af te wachten. Wij hebben de investering vooral gedaan om flexibeler te kunnen zijn in onze business. We willen niet langer alleen buitenramen maken. We willen alles wat met massief hout te maken heeft kunnen draaien op het ramencenter. Ik schat dat dat zo'n 80-90% van onze productie is. Flexibeler kunnen werken is één ding, maar daarnaast mikken we binnen het ramensegment ook op een omzetverhoging. Het is echter zeker niet onze bedoeling om de markt kapot te gaan concurreren. Wel integendeel. Qua terugverdientijd is het zo dat ze in drie jaar terugbetaald kan zijn, mocht ze tijdens die periode continu draaien. Wij mikken eerder op een 7-tal jaar."

 

Schrijnwerk, editie 1903, Jan De Naeyer


Stel je vraag